Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/898
Title: La tradizione latina nella letteratura slovena
Keywords: Letteratura latinaletteratura slovenaPrešerenLatin literatureSlovenian literature
Issue Date: 21-Aug-2006
Series/Report no.: Polymnia. Studi di Filologia Classica 1
Abstract: 
A partire dal ‘500, il latino e gli autori latini ebbero un impatto decisivo nella formazione della cutura slovena. I gesuiti formarono l’intelligentsia della Slovenia per secoli, mentre Orazio fu il fondamento della sua poesia durante l’Illuminismo. Il Romanticismo, con Prešeren, si concentrò sull’elegia latina e su Lucano. Malgrado il declino del latino, anche nel ‘900 alcuni poeti continuarono ad onorare la vetusta lingua, tanto da subire ancora l’influenza degli scrittori greci e latini, molti dei quali nelle traduzioni di Anton Sovrè.

Starting from '500, Latin and his writers have a decisive impact on shaping the modern Slovenian culture. The Jesuits formed the intelligentsia of Slovenia for centuries, while Horace was the foundation of his poetry in the Enlightenment age. The Romanticism, with Prešeren, focus instead on the Latin elegy and Lucan. Despite the decline of Latin, even in ‘900 some poets have continued to honor the ancient language, as well as suffer the influence of Greek and Latin writers, many of them translated by Anton Sovrè.
Type: Book Chapter
URI: http://hdl.handle.net/10077/898
ISBN: 88-8303-111-3
Rights: © Copyright 2003 Edizioni Università di Trieste - EUT
Appears in Collections:01. Culture europee e tradizione latina. Atti del Convegno internazionale di studi, Cividale del Friuli, 16-17 novembre 2001

Files in This Item:
File Description SizeFormat
05 gantar.pdf121.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 20

1,008
checked on May 23, 2022

Download(s) 20

1,907
checked on May 23, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.