Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/918
Title: Didone hard-core
Keywords: DidoneAusonioexemplumDidoAusonius
Issue Date: 21-Aug-2006
Series/Report no.: Polymnia. Studi di Filologia Classica 5
Abstract: 
Frammento poco indagato della “fortuna” di Didone è il riuso integrale di Aen. IV 415 nell’epigr. 75 Green di Ausonio. Il verso virgiliano ne quid inexpertum frustra moritura relinquat, che nell'Eneide segna la risoluzione della regina, fallito ogni tentativo di trattenere Enea, alla scelta del suicidio, mentre in Ausonio conclude, come aprosdoketon, la didascalia di un quadretto pornografico di Crispa impegnata con quattro partner contemporaneamente. Dietro la mulier impudica si scorge la regina cartaginese. Tale procedimento è reso possibile dalla lettura allegorica, presente a partire almeno dal V secolo, che vede in Didone la personificazione della libido (Dante collocherà Didone nel secondo cerchio dell’Inferno). L’epigramma di Ausonio può esser così letto come uno sberleffo al luogo comune che faceva di Didone (quella salita al rogo per sottrarsi alle nozze con il re dei Getùli e non tradire il defunto marito Sicheo) exemplum di virtù muliebre e, nella retorica cristiana, paradigma della mulier univira; la figura dell’eroina virgiliana è così estremizzata in quella dominante sensualità che la cultura romana (certo quella tardoantica) le attribuiva.

A scarcely investigated fragment testifying to the “fortune” of the character of Dido is the integral reuse of Aen. IV 415 in Auson. epigr. 75 Green. The line quoted from Virgil, ne quid inexpertum frustra moritura relinquat, that in Aeneid occurs after Dido has failed to prevent Aeneas from departing, and crucially marks the queen’s resolution to kill herself, in Ausonius closes, like an aprosdoketon, the didascalia of a pornographic tableau, in which Crispa is engaged with four partners at the same time. Behind Ausonius’ mulier impudica we can glimpse the Carthaginian queen. This procedure is backed by the allegorical reading, practiced at least from the 5th century, which interprets Dido as the personification of libido (hence Dante will set her up in the second round of his Inferno). Ausonius’ epigram, then, can be read as a sneer to the commonplace that makes Dido an exemplum of feminine virtue - as the woman who ascended onto the pyre in order to escape the marriage with the Gaetulian king and to remain faithful to her late husband, Sichaeus - and, according to the Christian standard view, a paradigm of mulier uniuira. Ausonius thus stresses to the utmost that feature of the Virgilian Dido which was most popular amongst the Romans, or at any rate amongst those of Late Antiquity, namely her sensuality.
Type: Book
URI: http://hdl.handle.net/10077/918
ISBN: 88-8303-162-8
Rights: © Copyright 2004 Edizioni Università di Trieste - EUT
Appears in Collections:03. Incontri triestini di filologia classica (2003-2004)

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